Menu
ﺳﻪشنبه, 29 اسفند,1402
fa-IRen-US

معرفی استان

استان سیستان و بلوچستان پس از استان کرمان به عنوان دومین استان پهناور کشور در جنوب شرقی ایران واقع است. این استان با حدود ۱۸۰٬۷۲۶ کیلومتر مربع وسعت کمابیش اندازه کشور سوریه بزرگی دارد و بیش از ۱۱ درصد وسعت ایران را دربرمی‌گیرد. طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395 تعداد 2777014 نفر  در این استان سکونت داشته اند که سهمی معادل 3.4 درصد از کل جمعیت کشور بوده است.

این استان شامل 20 شهرستان، 47 مرکز شهری و 50 بخش است و با کشورهای پاکستان و افغانستان و استان های خراسان جنوبی، کرمان و هرمزگان همسایه است.

سیستان و بلوچستان ۱۱۰۰ کیلومتر مرز با کشورهای پاکستان و افغانستان و ۳۰۰ کیلومتر مرز آبی با دریای عمان دارد و تنها استان ایران است که با پاکستان مرز مشترک دارد و همچنین به دلیل قرار گرفتن در موقعیت راهبردی و ترانزیتی از اهمیت فراوانی برخوردار است

استان سیستان و بلوچستان دارای جذابیت ها و مزیت های بسیاری برای سرمایه گذاری است که وجود این مزیت ها موجب شده در سالهای اخیر تمایل سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در استان افزایش یابد. برخی از این مزیت ها در زیر آورده شده است:

 

بازرگانی و ترانزیت خارجی

بازرگانی و ترانزیت خارجی

1- هم مرز بودن با دو کشور افغانستان و پاکستان

2- قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال-جنوب. این کریدور اقیانوس هند را از مسیر ایران با کشورهای آسیای میانه، روسیه و اروپا ارتباط می دهد.

 

 

 

 

کشاورزی

کشاورزی

1- محصولات گرمسیری: طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی، استان سیستان و بلوچستان با تولید 80 درصد محصولات گرمسیری کشور رتبه اول را در بین استان ها به خود اختصاص داده است.

2- خرما: در سال 1396 میزان تولید خرما در استان حدود 205 هزار تن بوده که بیشترین میزان و رتبه اول در کشور است.

3- گیاهان دارویی: سیستان و بلوچستان در زمینه تولید گیاهان دارویی(فضای باز) به خصوص در منطقه مهرستان و خاش بعد از جنوب استان کرمان با تولید 25284 تن در رتبه دوم کشور قرار دارد. (آمارنامه کشاورزی1396)

 

 

گردشگری

1- سواحل دریای عمان: بندر چابهار به واسطه هوای مطبوع در فصل سرد سال و برخورداری از سواحل زیبای صخره ای، کوه های مینیاتوری، جنگل های حرا، گل افشان و.... از نقاط جذاب گردشگری کشور محسوب می شود.

2- آثار تاریخی متعدد: شهرسوخته، کوه خواجه، دهانه غلامان، زاهدان کهنه، قلعه سب، قلعه ناصری و....

3- آتشفشان نیمه خاموش تفتان: این آتشفشان در جنوب شرقی ایران ودر 50 کیلو متری شمال شرقی شهر خاش واقع شده است.

 

 

 

انرژی های تجدید پذیر

1- انرژی باد: وجود بادهای 120 روزه سیستان از ظرفیت های نادر این استان در زمینه انرژی های تجدید پذیر است.

2- انرژی خورشید: تابش خورشید از منطقه «حرمک زاهدان» تا شمال چابهار بهترین وضعیت را در استان دارد که در شهرهای زاهدان، خاش و سراوان تا شمال چابهار، تابش خورشید بیش از 3هزار ساعت در سال برآورد می شود.

3- انرژی زمین گرمایی: انرژی زمین گرمایی آتش فشان نیمه خاموش تفتان و انرژی زمین گرمایی بلندی های بزمان

4- انرژی امواج اقیانوسی: انرژی امواج اقیانوسی دریای بزرگ چابهار با ارتفاع بیش از 12 متر

 

دی ان ان