Menu
پنجشنبه, 06 اردیبهشت,1403

استان با دارا بودن 5 فرودگاه از موقعیت خوبي در شرق کشور برخوردار است.در بین فرودگاههاي استان فرودگاه بین المللي زاهدان عملکردي فراتر از استان دارد، اما فرودگاههاي زابل، ايرانشهر، چابهار و سراوان فرودگاههاي عملیاتي شرکت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران بوده و حوزه عملکرد داخلي دارند.

فرودگاه زاهدان

این فرودگاه در سال 1332 بطور رسمی افتتاح گردید. فرودگاه بین المللی زاهدان به عنوان هشتمین فرودگاه بین المللی کشور و دارا بودن موقعیت ویژه ای که در شرق کشور از آن برخوردار است ، اهمیت بسزایی در حمل و نقل و توسعه استان دارد.

چالش هایی نظیر دوری از مرکز کشور و پتانسیل هایی نظیر وجود مراکز آموزش عالی، دسترسی به آبهای آزاد ، وسعت سرزمینی

 همچنین قرارگرفتن در کریدور هوایی شرق و جنوب شرقی کشور، لازمه داشتن فرودگاهی با استانداردهای جهانی در این منطقه را می طلبد.

 

 

 

فرودگاه زابل

 

فرودگاه شهدای زابل فرودگاهی داخلی است که در شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان کشور ایران قرار دارد.

فرودگاه زابل شامل امکاناتی مانند غرفه های تجاری. شعبه های بانکی رستوران و بوفه و پارکینگ است. مسیر های پروازی این فرودگاه از تهران به زابل و بلعکس و از مشهد به زابل و بلعکس است که با ایر لاین های ماهان و قشم ایر انجام می شود.

 

 

فرودگاه کنارک

فرودگاهی در شهرستان کنارک است که به دلیل فاصله حدود ۵۰ کیلومتری با بندر راهبردی چابهار، رفت‌وآمد فراوانی در آن صورت می‌گیرد. تجهیز این فرودگاه توسط منطقه آزاد چابهار منتفی شده و قرار است که به زودی فرودگاه بین‌المللی چابهار در منطقه آزاد تجاری-صنعتی چابهار ساخته شود.

از جمله مشخصه‌های این فرودگاه تفکیک ترمینال پروازهای نظامی و پروازهای داخلی و بین‌المللی می‌باشد. امکان نشست و برخاست هواپیمای پهن پیکر از جمله ایرباس ۳۸۰ در آن وجود دارد.

 

فرودگاه ایرانشهر

فرودگاه شهدای ایرانشهر فرودگاهی با کد یاتا IHR و ایکائو OIZI است که در شهر ایرانشهر قرار دارد. فرودگاه ایرانشهر یکی از فرودگاه های کوچک و کم رفت و آمد ایران به حساب می آید که در پرواز های زیادی در طی سال در آن انجام نمی‌شود. در حال حاضر از فرودگاه ایرانشهر فقط به مسیر فرودگاه مهرآباد تهران پروازهای برقرار است. البته در مواقع لزوم و گاها پروازهایی به مقاصد کرمان، زاهدان و سیرجان نیز توسط ایرلاین ها ماهان و ایران ایر انجام می شود. همچنین از این فرودگاه فعلا پرواز خارجی انجام نمی‌‌شود.

 

فرودگاه سراوان (غیرفعال)

 فرودگاهی با کد ایکائو OIZS می باشد.این فرودگاه در شهر سراوان قرار دارد.تا قبل از لغو مجوز پرواز هواپیمایی آریا از این فرودگاه پروازهایی به سمت فرودگاه زاهدان، تهران و بندرعباس برقرار بود.

 

 

 

 

 

بندر چابهار

بندر چابهار بعنوان یکی از بنادر مهم در جنوب ایران و در بخش شمالی دریای عمان قرار گرفته است. این بندر بعلت موقعیت استراتژیک و دستیابی به آبهای آزاد بین المللی جایگاه ویژه ای در مبادلات ایران با سایر کشورهای منطقه دارد. از سوی دیگر این بندر بعلت نزدیکی به کشورهایی نظیر افغانستان، پاکستان و آسیای میانه، در آینده ای نزدیک با اتصال به شبکه ریلی کشور اهمیت ویژه ای در ترانزیت کالا به این کشورها خواهد داشت. همچنین این بندر بعنوان تنها بندر اقیانوسی ایران، یکی از نقاط کلیدی در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان بوده و در کریدور شمال جنوب نقش مهمی ایفاد خواهد کرد.

ضمناً این بندر در مسیر ترانزیتی شرق – غرب قرار گرفته و فوریتهای مختلف اقتصادی و جغرافیایی در زمینه ترانزیت و ترانشیب می باشد. بندر چابهار که در جنوب استان سیستان و بلوچستان واقع شده، به دلیل استقرار در کنار دریای عمان از دیر باز کانون داد و ستد و تجارت و دریانوردی بوده است. ویرانه قلعه پرتغالی ها در یکی از روستاهای این بندر (تیس) در پنج کیلومتری چابهار واقع شده است.

اسکله شهید بهشتی به‌عنوان بندر اصلی چابهار در سال ۱۳۶۱ با توجه به جنگ عراق و ایران و تأکید دولت بر لزوم داشتن بندری خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس احداث گردید. اسکله شهید کلانتری نیز با تکمیل چهار پست اسکله فلزی در سال ۱۳۶۲ عملاً به بهره‌برداری رسید.  با راه‌اندازی اسکله ۵ بندر شهید کلانتری و اسکله ۵ بندر شهید بهشتی در سال‌های گذشته، در حال حاضر بندر چابهار ظرفیت پهلودهی کشتی‌ها با آبخور ۱۶٫۵ متر را دارد.

دلایل استراتژیک بودن بندر چابهار

1.   در ورودی خلیج فارس و مدخل اقیانوس هند از موقعیت جغرافیایی حساس و مناسبی برخوردار است.

2.    دسترسی مستقیم به اقیانوس هند.

3.    بیش از 300 کیلومتر مرز دریایی و 541 کیلومتر نوار ساحلی دارد .

4. نزدیکترین فاصله زمینی تا کشورهای افغانستان ، پاکستان و آسیای میانه را داشته و ترانزیت کالا از طریق این بندر به مثابه اقتصادی ترین بندر برای انجام مبادلات بازرگانی با کمترین هزینه حمل به شمار می رود .

5.    بهترین راه ترانشیب کالا به بنادر دیگر خلیج فارس می باشد.

6.    تنها کلید توسعه شرق کشور است.

7.  فعالیت در خارح از محدوده تنگه هرمز

بندر شهید بهشتی

بندر بهشتی با چشم اندازی به سمت حمل و نقل ترکیبی و تبدیل به بندر نسل چهارم در حال توسعه زیرساخت­ها و روساخت­های قوی خود می­باشد. و با توجه به موارد فوق بندر چابهار قابلیت تبدیل شدن به بندر هاب منطقه­ای را دارد. 

مشخصات اسکله های بندر شهید بهشتی

مکان اسکله

شماره اسکله

کاربری

طول (متر)

حداکثر آبخور مجاز

طرح توسعه بندر شهید بهشتی

۱

چند منظوره

۲۲۳

۱۴

۲

چند منظوره

۲۲۳

۱۴

۳

چند منظوره

۳۰۴

۱۶

۴

کانتینری

۳۲۰

۱۶

۵

کانتینری

۳۲۰

۱۶

اسکله نفتی

۶

مشتقات نفتی

۲۶۵

۱۴

 

بندر شهید کلانتری

بندر شهید کلانتری در شهرستان چابهار و کرانه دریای عمان و اقیانوس هند واقع شده‌است و از اهمیت بازرگانی و راهبردی فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

این بندر یکی از دو بندر مهم چابهار می باشد ، از سال ۶۲ بطور جدی آغاز و با تکمیل ۴ پست اسکله فلزی در سال ۶۲ عملاً به بهره برداری رسید و بندر شهید بهشتی نیز به عنوان دومین بندر مهم چابهار در سال ۶۱ با توجه به شرایط خاص حاکم بر خلیج فارس (جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران) و با تاکید دولت بر لزوم داشتن بندر در خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس احداث گردید. شایان ذکر است که این بندر در زمان جنگ تحمیلی به دلیل واقع شدن در کرانه دریای عمان و دوری از مرکز بحران نقش مهمی در صادرات ایفاد نمود .

مشخصات اسکله های بندر شهید کلانتری

شماره اسکله

کاربری

طول اسکله (متر)

حداکثر آبخور مجاز (متر)

حداکثر طول مجاز (متر)

۱

ویژه

۵۰

۲-

۴۵

۲

شناورهای سنتی

۵۰

۴-

۴۵

۳

شناورهای سنتی

۵۰

۴/۵-

۴۵

۴

شناورهای سنتی و خدماتی

۵۰

۵-

۴۵

۵

کانتینری و فله

۱۸۵

۱۱-

۱۸۵

   

 

 

 

 

 

 

 

راه آهن زاهدان به تهران   

الف- مسیر زاهدان به تهران

قطارها در این مسیر از ایستگاه هائی همچون فهرج، بم، کرمان، زرند، یزد و کاشان در مدت زمان 22 ساعت می گذرند.

 قطار های این مسیر شامل :

قطار 3 ستاره 6 تخته كویر واگن کوپه‌ای 6 نفره و قطار 3ستاره البرز واگن کوپه‌ای 4 نفره هستند.

ب-مسیر زاهدان به کرمان

مدت زمانی که این سفر به طول می انجامد 8 ساعت می باشد و از ایستگاهائی مانند فهرج و بم عبور می کند.

ج-مسیر زاهدان به بم

برای این سفر به نسبت دیگر سفرها با قطار زمان کمتری صرف می شود که برابر با 5 ساعت می باشد. تنها ایستگاه بین راهی آن را فهرج تشکیل می دهد.

د-راه آهن زاهدان - خاش

راه آهن زاهدان - خاش در سال 1401 به عنوان بخشی از مسیر چابهار سرخس افتتاح گردید.

 

راه آهن در دست اجرا

راه ‌آهن چابهار- زاهدان- میلک - سرخس به عنوان اصلی‌ترین اولویت زیرساختی شرق کشور علاوه ‌بر کسب منافع ملی حاصل از درآمدهای ترانزیتی، تاثیر مستقیمی بر اشتغالزایی و پیشرفت اقتصادی این نقطه از ایران اسلامی خواهد داشت. این طرح یکی از طرح‌های مهم ملی در حال اجرا در سیستان وبلوچستان است که تکمیل و راه اندازی آن تحولات چشمگیری در ارتباطات تجاری کشورهای مختلف و توسعه و پیشرفت استانهای جنوب شرق کشور ایجاد می‌کند. خط ریلی چابهار - سرخس به صورت یک خطه و برای جابجایی کالا و مسافر در حال ساخت است. این خط ریلی ۹۰ درصد برای جابجایی کالا و حدود ۱۰ درصد برای مسافر پیش بینی شده است.

مسیر اصلی این خط ریلی از چابهار به زاهدان به طول ٦١٠ کیلومتر سال ۱۳۸۹ کلنگ زنی شد. در سال 1401 مسیر خاش به زاهدان این خط افتتاح گردید. این خط ریلی از دروازه شرقی اسکله شهید بهشتی چابهار آغاز و با عبور از شهرستان‌های کنارک، نیکشهر، ایرانشهر و خاش در نهایت به زاهدان متصل می‌شود و پس از آن برای ارتباط با کشورهای آسیای میانه به سرخس متصل می‌شود.

از اهداف اصلی این خط ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر تجاری، ترانزیتی، اقتصادی و گردشگری چابهار به شبکه ریلی کشور و کشورهای آسیای میانه، کمک به توسعه سواحل مکران، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی سیستان و بلوچستان و اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد است.

 

طول راههاي تحت حوزه استحفاظی وزارت راه وشهرسازي در استان (بدون راههاي روستایی ) تا پایان سال 1400

نام استان

آزاد راه

بزرگراه

راه اصلی

راه فرعی

جمع

سیستان و بلوچستان

0

419

1693

3420

5532

 

 

 

 

 

 

       

دی ان ان