Menu
ﺳﻪشنبه, 04 اردیبهشت,1403

مراکز آموزش عالی و بهداشت و درمان

                            b

                       دانشگاه بین المللی دریانوردی چابهار                                      دانشگاه سیستان و بلوچستان                                                          دانشگاه زابل                                                                 پارک علم و فناوری استان                                                                 دانشگاه ولایت ایرانشهر

دانشگاه سیستان و بلوچستان

دانشگاه سيستان و بلوچستان به عنوان دانشگاه جامع و قطب علمي منطقه جنوب شرق كشور فعاليت خود را با تاسيس رشته راه و ساختمان در سال ۱۳۵۳ در شهر زاهدان آغاز نمود.

دانشگاه سيستان و بلوچستان درسال ۱۳۸۴ به عنوان دانشگاه مادر در استان سيستان و بلوچستان توانست با احراز شاخص هاي لازم به جرگه دانشگاه هاي توسعه يافته كشور بپيوندد و از نظر تشكيلاتي در رديف دانشگاه هاي رده الف كشور قرار گیرد. این دانشگاه در حال حاضر دارای ۱۶دانشکده مصوب است كه از اين تعداد ۱۱ دانشکده و دو پردیس دانشگاهی فعال می باشند که در ۷۰ گروه آموزشی و در سه مقطع دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی در ۴۱۵ رشته گرایش دانشجو می پذیرند. مساحت کل دانشگاه  ۱۹۴ هکتار و دارای بیش از ۸۰ هکتار فضای سبز است که بخش عمده ای از سال به عنوان فضای مطالعه رو باز مورد استفاده دانشجویان قرار می گیرد.

 

فهرست دانشکده های دانشگاه سیستان و بلوچستان

دانشکده مهندسی شهید نیکبخت

دانشکده علوم پایه

دانشکده ادبیات و علوم انسانی

دانشکده هنر و معماری

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر

دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی

دانشکده الهیات و معارف اسلامی

دانشکده ریاضی

دانشکده جغرافیا و برنامه ریزی محیطی

دانشکده اقتصاد، مدیریت و  حسابداری

دانشکده صنعت و معدن خاش

دانشکده کارآفرینی

دانشکده مجازی

دانشکده تربیت بدنی

پردیس بین الملل دانشگاه در چابهار

پردیس زاهدان

فهرست پژوهشکده های دانشگاه سیستان و بلوچستان

پژوهشکده علوم و زمین و جغرافیا

پژوهشکده مطالعات شبه قاره و آسیای جنوبی

پژوهشکده فناوری نانو

مرکز پژوهشی سیستم های فازی

پژوهشکده باستان شناسی

مرکز پژوهشی گیاهان دارویی

مرکز پژوهشی گیاهان زینتی

 

 

دانشگاه زابل

دانشگاه زابل با دارا بودن ۸ دانشکده، یک پژوهشگاه در قالب سه پژوهشکده و یک مرکز تحقیقات بیش از چندین هزار نفر دانشجو، ۱۱۰ رشته و گرایش تحصیلی در مقاطع دکتری تخصصی، دکتری حرفه ای، کارشناسی ارشد، کارشناسی و کاردانی در دوره های روزانه و شبانه، ۳۸۰ نفر عضو هیأت علمی تمام وقت، مجتمع عظیم ۸۰۰۰ هکتاری آموزشی پژوهشی بقیه ا... الاعظم (عج) (چاه نیمه)، آزمایشگاههای مجهز و پیشرفته، سایت اینترنتی منحصر بفرد در بین دانشگاه های کشور، یکی از مراکز مهم آموزش عالی در جنوب شرق کشور به حساب می آید.

دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار

دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار زیر نظر IMO و منطبق با استاندارد STCW 2010 بوده و دارای گواهینامه ISO  از مؤسسه TUV NORD اروپا می باشد و در زمینی به مساحت حدود 42 هکتار در شمال شرق چابهار در کنار ساحل زیبای خلیج چابهار و دریای عمان قرار داشته و از جمله دانشگاههای تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشد.

این دانشگاه در سال 1355 با همکاری دانشگاه سات هامپتون انگلستان و دانشگاه سیستان و بلوچستان (تحت عنوان دانشکده دریانوردی و علوم دریایی چابهار) جهت تربیت نیروی متخصص ناوگان دریایی کشور تاسیس شد. مدیریت و راهبری آن توسط پرسنل و مدرسین انگلیسی انجام می گرفت.

این دانشگاه در حال حاضر بعنوان یکی از تخصصی ترین دانشگاههای کشور در دریانوردی و علوم دریایی بوده و دارای 3 دانشکده مهندسی دریا، مدیریت و علوم انسانی، علوم دریایی و بیش از 3700 نفر دانشجو در حال تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دارد که در آن بیش از 110 نفر عضو هیات علمی کار آموزش و تدریس دانشجویان را بر عهده دارند.

 

دانشگاه ولایت ایرانشهر

دانشگاه ولایت در سال 1372 با عنوان ( دانشکده تربیت دبیر) وابسته به دانشگاه سیستان وبلوچستان با رشته های دبیری زبان و ادبیات فارسی ، دبیری زبان و ادبیات انگلیسی و دبیری ریاضی فعالیت خود را آغاز نمود و در سال 1380 به مرکز آموزش عالی ایرانشهر تبدیل و پس از آن نیز در سال 1386 شورای گسترش آموزش عالی با انفکاک این مرکز از دانشگاه سیستان و بلوچستان و تبدیل آن به مجتمع آموزش عالی ایرانشهر موافقت کرد.

دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

در سال 1365 بر اساس تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی ، آموزش رشته های علوم پزشکی از وزارت فرهنگ و آموزش عالی منفک گردید و بر عهده وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفت و سازمان های منطقه ای بهداری استان ها به دانشگاه های علوم پزشکی تبدیل شدند.

با گسترش  خدمات پزشکی در سراسر استان در سال 1381 دانشکده پرستاری و مامائی زابل تحت عنوان دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل از دانشگاه زاهدان مستقل شد و در جریان سفر هیات محترم دولت به استان سیستان و بلوچستان در سال 1384 به دانشگاه علوم پزشکی زابل ارتقاء یافت و همچنان خدمات بهداشتی و درمانی را به مردم ارائه می دهد ، در سال 1372 شعبه ای از دانشکده پرستاری و مامائی زاهدان در شهرستان ایرانشهر افتتاح شد و شروع به فعالیت نمود این دانشکده با جذب امکانات ، اعتبارات و نیروی متخصص از دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سال 1392 مجزا شد و به دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر ارتقاء یافت.

در چابهار نیز شعبه بین المللی دانشگاه با نام دانشگاه سینا  راه اندازی شد که هم اکنون در حال جذب و آموزش به دانشجویان متقاضی است .

دانشکده ها

دانشکده پزشکی زاهدان، دانشکده دندانپزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و مامائی زاهدان، موسسه آموزش عالی سلامت خاش

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با در اختیار گذاشتن فضای کاری به متراژ 13670متر مربع و استقرار  5 شرکت دانش بنیان و چندین واحد فناور با ارائهی خدمات ، از ایجاد و توسعه حرفه های جدید، توسط کارآفرینان پشتیبانی می نماید. این مرکز با با امکانات فوق زمینه مساعدی جهت راه اندازی کسب و کارهای دانش بنیان و ایده سلامت محور را ایجاد کرده است . واحدهای نوپای فعال که در زمینه ی کسب و کارهای فناروانه در حوزه ی سلامت و با اهداف اقتصادی مبتنی بر دانش و نوآوری، فعالیت دارند، مورد حمایت این مرکز قرار می گیرند. این مرکز اعتبارات خود را از مجاری دولتی و غیردولتی تأمین و دارای امکانات کارگاهی، آزمایشگاهی و فضاهای مناسب دفتری، جهت واگذاری به فناوران متقاضی می باشند.

خدمات قابل ارائه

  • مشاوره های تخصصی بدو ورود
  • واگذاری فضا جهت استقرار هسته ها، واحدهای فناور، تیمهای استارتاپی و شرکت‌های دانش بنیان
  • آموزش فناوران : برگزاری کارگاههای آموزشی و همایشهای مرتبط با اهداف مرکز رشد فناوری سلامت
  • ارائه خدمات آزمایشگاهی، کارگاهی، اداری متناسب با نیاز واحدهای فناور
  • معرفی استارتاپها به شتاب دهنده های تخصصی هر حوزه
  • کمك به اخذ مجوز دانش بنیانی و سایر مجوز ها
  • مشاوره های مالیاتی ، گمرکی ، صادراتی و بازاریابی به شرکتهای دانش بنیان

معرفی به صندوق های پژوهش و فناوری جهت پرداخت تسهیلات به ایده های نو و محصولات دانش بنیان

حمایت های مرکز رشد

این حمایتها به سه دسته تقسیم شده است که شامل برنامه های حمایتی ذیل قانون، برنامه های حمایتی با همکاری سایر دستگاه های اجرایی وبرنامه های حمایتی ذیل برنامه جامع توسعه کسب و کار شرکت های دانش بنیان است.برنامه های حمایتی ذیل قانون شامل  45برنامه از جمله تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی، معافیت ها و حمایت های مالیاتی و گمرکی، استقرار شرکتها ، بیمه تامین اجتماعی و حمایت از ساخت داخل کالاهای دانش بنیان است. برنامه های حمایتی با همکاری سایر دستگاههای اجرایی نیز شامل 35برنامه از جمله تسهیلات سربازی کارکنان شرکت های دانش بنیان، فن بازار ملی ایران، شرکت های دانش بنیان و دانشگاه ها، حمایت از ورود شرکت ها به بورس، واگذاری اراضی شهرک های صنعتی، بسته حمایتی شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت، تامین مالی وتسهیلات، تامین نیروی انسانی کارآمد و گواهی کاربری نهایی برای کانال خرید برجام است.

همچنین برنامه های حمایتی شامل 31 برنامه از جمله برنامه جامع توسعه کسب و کار شرکت های دانش بنیان شامل برنامه های توسعه صادرات ومشاوره ها است.

جزئیات مربوط به این حمایت ها و چگونگی برخورداری از آنها در سامانه اینترنتی کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت ها و موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجرای معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری به نشانی http://daneshbonyan.isti.ir در دسترس است.

امروزه ایجاد پارک‌های علم و فناوری یکی از استراتژی‌های اساسی توسعه کسب و کار منطقه‌ای و ایجاد نواحی نوآور به شمار می‌رود. پارک‌های علم و فناوری با هدف توانمندسازی بخش صنعت و تکمیل زنجیره ساختاری بازار و دانشگاه و تجاری‌سازی ایده‌ها شکل گرفته‌اند. به عبارت دیگر هدف محوری شکل‌گیری پارک‌های علمی، افزایش ضریب رقابت‌پذیری میان گروه‌های نوآور و فناور مرتبط، برای ترغیب و بهسازی نتایج آن‌هاست. از این رو پارک علم و فناوری به عنوان نهاد پشتیبان با ایجاد شبکه بین نقش‌آفرینان کلیدی، فرآیند تجاری‌سازی نوآوری را تسهیل می‌کند.

پارك علم و فناوری استان سیستان و بلوچستان به عنوان یک نهاد مکمل دانشگاه، با ارائه نقش محوری در توسعه کسب و کارهای دانش محور منطقه ای، هدف اصلی خود را افزايش ثروت جامعه محلی از طريق تشويق و ارتقای فرهنگ نوآوری و افزايش ضریب توانمندی شركت های دانش بنیان استان می داند. پارک علم و فناوری استان به منظور ترويج و ترغيب نوآوری، تشويق صنعتی سازی دستاوردهای دانش بنیان و تضمين توسعه پايدار منطقه ای تلاش نموده است با ایجاد بستر نهادی موثر، تعامل سازنده ای میان دانشگاه، صنعت و بازار ایجاد نماید.

اولویت های توسعه فناوری پارک علم وفناوری استان سیستان و بلوچستان

  • حمایت از کسب و کارها و ایده های مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)
  • حمایت از کسب و کارها و ایده های مرتبط با حوزه انرژی های تجدیدپذیر
  • حمایت از کسب و کارها و ایده های مرتبط با حوزه صنایع دستی
  • حمایت از کسب و کارها و ایده های مرتبط با حوزه معدنی
  • حمایت از کسب و کارها و ایده های مرتبط با حوزه گیاهان دارویی
  • حمایت از کسب و کارها و ایده های مرتبط به حوزه زیست فناوری

وب سایت پارک علم و فناوری استان سیستان و بلوچستان

http://sbstp.ir/

 

دی ان ان