Menu
پنجشنبه, 09 فروردین,1403

زیرساخت انرژی

نیروگاههای خصوصی فعال استان

- نیروگاه خورشیدی

اولین نیروگاه خورشیدی استان به ظرفیت ۱۰ مگاوات در فاصله ده کیلومتر شهر زاهدان منطقه چشمه زیارت از فروردین سال ۱۳۹۷ آغاز به فعالیت نمود. بررسی تولید عملی این نیروگاه (سما) نشان می دهد از هر کیلووات سلول خورشیدی منصوبه به طور میانگین در هر شبانه روز بیش از ۵/۵ کیلووات ساعت انرژی برق تولید شده است. همچنین پیک توان تولیدی درساعاتی از روز به مقدار ۹/۹ مگاوات نیز رسیده که پتانسیل خیره کننده ی این استان را در حوزه انرژی خورشیدی نشان می دهد.

نیروگاه مولد مقیاس کوچک

نیروگاه مولد مقیاس کوچک خصوصی شرکت رشد آسایش آرتین - ایرانشهر اولین نیروگاه خصوصی مولد مقیاس کوچک استان با سوخت گاز در شهرستان ایرانشهر در اردیبهشت ماه سال ۹۹ به شبکه انتقال برق کشور متصل گردید. این نیروگاه در فاز اول با ظرفیت نامی ۱۱ مگاوات آغاز به کار نموده است و تا پایان سال ۱۴۰۰ به ظرفیت نامی ۲۵ مگاوات خواهد رسید.

 

- نیروگاه بادی

  همچنین اولین نیروگاه بادی خصوصی استان در منطقه میل نادر توسط شرکت مپنا در فروردین ماه سال ۱۴۰۰ آغاز به کار نموده این نیروگاه دارای ۲۰ توربین ۲/۵ مگاواتی ساخت داخل با ظرفیت مجموع ۵۰ مگاوات می باشد که در فروردین ماه سال ۱۴۰۰ فاز اول آن به ظرفیت ۵ مگاوات به شبکه متصل گردید و به تدریج سایر فازهای آن به بهره برداری خواهدرسید. 

    

 

 

 

نیروگاه های دولتی

 

 

نیروگاه گازی کنارک

نیروگاه گازی کنارک در 50 کیلومتری شهرستان چابهار قرار دارد. این نیروگاه در کنار دریای عمان و در زمینی به مساحت حدود 30 هکتار احداث شده است. نیروگاه مزبور به وسیله راه زمینی آسفالته چابهار زاهدان به تهران متصل می باشد. سوخت مصرفی نیروگاه گازوییل می باشد که به وسیله تانکر از پهلوگیری کشتی های نفت کش در چابهار به نیروگاه حمل می گردد

آب مصرفی نیروگاه از طریق کارخانه آب شیرین کن کنارک تأمین می شود. 

 

 

 

 

 

 

 

نیروگاه حرارتی ایرانشهر

نیروگاه حرارتی ایرانشهر به ظرفیت 256 مگاوات (4 واحد 64مگاواتی) در 18 کیلومتری شمال غربی ایرانشهر و در 2/1کیلومتری غرب سه راه ایرانشهر به بم درحاشیه جنوبی جاده

 در زمینی به مساحت 150هکتار قرار گرفته است.

 

 

 

 

نیروگاه گازی زاهدان

نیروگاه گازی زاهدان (استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، کیلومتر ۵ جاده گلوربند، بهره‌برداری ۱۳۶۵)، یکی از نیروگاه‌های ایران از نوع گازی با ظرفیت تولید

226.2 مگاوات است.

 

 

 

 

 

 

 

نیروگاه سیکل ترکیبی چابهار

این نیروگاه در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار در پانزده کیلومتری جاده ایرانشهر- چابهار واقع شده که ظرفیت نیروگاه در حال بهره ‌برداری به میزان ۴۱۵ مگاوات شامل دو واحد گازی v94.2 به مجموع ۳۱۵ مگاوات و دارای ۴ واحد گازی تیپ ge-f5 به ظرفیت ۱۰۰ مگاوات ( هر یک به ظرفیت نامی ۲۵ مگاوات ) می‌باشد که از طریق پست ۲۳۰ کیلوولت مربوطه که شامل ۲ فیدر ورودی و ۸ فیدر خروجی به طرف ایرانشهر و چابهار می‌باشد که انرژی تولیدی را انتقال می‌دهد.

قرار است در آینده یک واحد بخش بخار سیکل ترکیبی به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات اضافه شود که پس از اجرای آن ظرفیت کل نیروگاه به ۴۷۸ مگاوات خواهد رسید. به همین دلیل در بعضی رسانه‌ها نیروگاه سیکل ترکیبی چابهار نیز خوانده می‌شود. 

دی ان ان